Geplaatst op
Wanneer je producten verkoopt heb je veel met verpakkingen te maken. De producten moeten verpakt worden, onderweg naar de winkel komt er nog extra verpakking en plastic aan te pas. En ook als je producten online verkoopt, brengt dit weer extra plastic met zich mee. In de tussentijd wordt de plastic soep in de oceaan groter en is de opwarming van de aarde ook nog steeds niet afgenomen. Nu denk je misschien, wat heb ik hier als bedrijf mee te maken? Maar je kunt meer doen dan je denkt. Door een kleine aanpassing in de manier van verpakken kan je al een groot verschil maken en vooroplopen in je sector. In de kledingwereld is de Zara bijvoorbeeld al begonnen met kartonnen zakken in plaats van de welbekende plastic zak. Ook wel compostable packaging genoemd. Compostable packaging is een verpakking die milieuvriendelijker wordt gemaakt en afgebroken. Allemaal heel leuk maar wat levert dat op voor het bedrijf zelf?
Financieel
Overstappen op compostable packaging kost in eerste instantie geld. Maar je inzet tot vergroenen wordt ook weer beloond in de verkoopcijfers blijkt uit onderzoek. Het overgrote deel van de bedrijven die proactief bezig waren om klimaatverandering tegen te gaan zagen een positief effect op de bedrijfscijfers.
Maatschappelijk
Naast een mogelijk financieel voordeel maak je het bedrijf ook aantrekkelijker voor mensen die alleen milieubewuste producten kopen. Daarnaast mag je de overstap naar compostable packaging gebruiken voor marketingdoeleinden. Hierdoor trek je een andere doelgroep aan en laat je klanten weten dat ook jouw bedrijf iets aan de opwarming van de aarde wil doen.
Milieu
En natuurlijk de belangrijkste, de positieve effecten op het milieu! Compostable packaging zorgt voor:
- Minder CO2 uitstoot
- Besparen van grondstoffen
- Afbreekbaar afval
Conclusie
Als bedrijf de overstap maken naar milieuvriendelijke verpakking heeft zowel voordelen voor het milieu als het bedrijf. Het bedrijf profiteert hier zowel maatschappelijk als financieel van. Door als bedrijf het milieuvriendelijke aspect van je verpakkingen actief naar buiten te brengen zullen de verkoopcijfers naar verwachting gaan stijgen. Dit komt omdat steeds meer mensen bewuste producten gaan kopen en bedrijven die deze maken of met deze producten werken willen steunen door hun aankoop.